• Home
  • Sklep
    • Dostępne od ręki
    • Rowery
    • Odzież męska
    • Odzież damska
    • Kaski
    • Akcesoria
  • Serwis
  • Bikefitting
  • Wypożyczalnia
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
Wszystkie kategorie
  • Wszystkie kategorie
  • Usługi
  • Rowery
  • Koła
  • Części
  • Akcesoria
  • Buty
  • Kaski
  • Trenażery

Wprowadź szukaną frazę, aby wyświetlić wyniki.

  • Logowanie / Rejestracja
0

0 produkty/ów

Brak produktów w koszyku.

Powrót do sklepu
0,00 zł
PLN
EUR
GBP
USD
Home
  • Artykuły
  • Bez kategorii
  • Historia
Giro d’Italia – historia włoskich wyścigów szosowych

Giro d’Italia – historia włoskich wyścigów szosowych

  • Artykuły, Bez kategorii, Historia
  • 03/03/2025

Giro d’Italia to jeden z trzech najbardziej prestiżowych wyścigów kolarskich na świecie obok Tour de France i Vuelta a España. Od 1909 roku przyciąga najlepszych kolarzy globu i stanowi kluczowy element włoskiej kultury sportowej.


Początki Giro d’Italia (1909-1914)

Giro d’Italia zostało zainicjowane przez dziennik sportowy La Gazzetta dello Sport, który chciał stworzyć odpowiednik Tour de France. Pierwsza edycja wystartowała 13 maja 1909 roku w Mediolanie.

  • Liczba etapów: 8
  • Długość trasy: 2 448 km
  • Pierwszy zwycięzca: Luigi Ganna (Włoch)

Wyścig odbywał się po drogach gruntowych, a zawodnicy musieli radzić sobie bez wsparcia technicznego, co czyniło rywalizację niezwykle trudną.


Okres międzywojenny (1919-1939) – dominacja Włochów

Po I wojnie światowej Giro d’Italia powróciło w 1919 roku. W tym czasie na trasach dominowali Włosi, a szczególnie Alfredo Binda, który zwyciężył w wyścigu pięć razy.

  • Alfredo Binda (1925, 1927, 1928, 1929, 1933) – tak bardzo dominował, że w 1930 roku organizatorzy zapłacili mu za to, że nie wystartuje, aby uatrakcyjnić wyścig!
  • Gino Bartali (1936, 1937) – mistrz jazdy w górach, rywal Fausto Coppiego

Złota era Coppi vs. Bartali (1940-1953)

Rywalizacja Gino Bartalego i Fausto Coppiego naznaczyła lata 40. i 50.

  • Fausto Coppi (1940, 1947, 1949, 1952, 1953) – pierwszy kolarz, który zdobył dublet Giro-Tour w jednym roku (1949)
  • Gino Bartali – popularny wśród starszego pokolenia, uwielbiany za jazdę w trudnych warunkach

Ich rywalizacja podzieliła Włochy na dwa obozy – zwolenników Bartalego i fanów Coppiego.


Rozwój międzynarodowy (1954-1990)

Lata 50. i 60. to dominacja włoskich kolarzy, ale później Giro stało się bardziej międzynarodowe.

  • Eddy Merckx (Belgia) – pięć zwycięstw (1968, 1970, 1972, 1973, 1974)
  • Bernard Hinault (Francja) – trzy zwycięstwa (1980, 1982, 1985)
  • Andrew Hampsten (USA, 1988) – pierwszy Amerykanin, który wygrał Giro, pokonując śnieżny etap na Passo di Gavia

Nowoczesne Giro d’Italia (1990-2024)

Od lat 90. Giro stało się bardziej technologiczne i globalne.

  • Miguel Indurain (Hiszpania) – dwa zwycięstwa (1992, 1993)
  • Marco Pantani (1998) – słynny „Pirata”, mistrz gór
  • Vincenzo Nibali (2013, 2016) – ostatni wielki włoski triumfator

Współczesne Giro wyróżnia się trudnymi podjazdami takimi jak Stelvio, Zoncolan czy Mortirolo oraz technologicznymi innowacjami, np. rozbudowanymi czasówkami.


Tabela najsłynniejszych zwycięzców Giro d’Italia

KolarzKrajLiczba zwycięstwLata triumfów
Alfredo BindaWłochy51925, 1927, 1928, 1929, 1933
Fausto CoppiWłochy51940, 1947, 1949, 1952, 1953
Eddy MerckxBelgia51968, 1970, 1972, 1973, 1974
Bernard HinaultFrancja31980, 1982, 1985
Miguel IndurainHiszpania21992, 1993
Marco PantaniWłochy11998
Vincenzo NibaliWłochy22013, 2016
Chris FroomeWielka Brytania12018

Podsumowanie

Giro d’Italia to nie tylko wyścig kolarski, ale również część włoskiej historii i kultury. Jego trasa prowadzi przez najbardziej malownicze i wymagające tereny Włoch, a rywalizacja przyciąga miliony kibiców z całego świata.

🚴 Ponad 100 lat tradycji 📅 Od 1909 roku nieprzerwanie ekscytuje fanów kolarstwa 🏆 Kultowe zwycięstwa, niezapomniane etapy i legendarne podjazdy

Czy jesteś gotowy na kolejne emocje podczas następnej edycji Giro d’Italia? 🚵‍♂️💨

Tagi: kolarstwo, Szosa
Udostępnij:
Poprzedni artykuł

Przepisy ruchu drogowego a trening kolarstwa szosowego

Rusz w drogę! Praktyczne porady dla początkujących rowerzystów

Następny artykuł

Napisz komentarz Cancel reply

Zapraszamy do naszych salonów lub kontaktu telefonicznego/mailowego.

 

Warszawa Mokotów

  • +48 533 227 333
  • ul. Magazynowa 11A/U1, 02-652 Warszawa
  • [email protected]

 

Elektrownia Powiśle

  • +48 792 427 333
  • ul. Dobra 42, 00-312 Warszawa
  • [email protected]

 

Warszawa Ursynów

  • +48 786 227 333
  • ul. Rosoła 63, 02-786 Warszawa
  • [email protected]

 

Warszawa Bemowo

  • +48 578 727 333
  • ul. Uniejowska 6, 01-485 Warszawa
  • [email protected]

Warszawa Ursus

  • +48 732 827 333
  • ul. Habicha 24, 02-495 Warszawa
  • [email protected]

 

Gdańsk Centrum

  • +48 794 527 333
  • ul. Stara Stocznia 8/4, 80-862 Gdańsk
  • [email protected]

ROADBIKE

  • Akcesoria
  • Buty
  • Kaski
  • Rowery
  • Odzież męska
  • Odzież damska
  • Serwis rowerowy
  • Wypożyczalnia rowerów, kasków, kół, walizek
  • Wypożyczalnia rowerów w Nicei we Francji
  • Wypożyczalnia rowerów w Gdańsku
  • Baza wiedzy
  • Inspiracje

PRZYDATNE LINKI

  • Regulamin sklepu
  • Polityka prywatności i klauzula RODO
  • Kontakt
  • Bikefitting

OBSERWUJ NAS

PayU jest wiodącym dostawcą usług
płatniczych obecnym na 16 rozwijających się
rynkach na całym świecie.

Copyright © 2024 ROADBIKE. All rights reserved.

Logowanie

Dołącz do naszej społeczności!
Registration complete. Please check your email.
Nie pamiętasz hasła?

Create an account

Welcome! Register for an account
The user name or email address is not correct.
Registration confirmation will be emailed to you.
Logowanie Nie pamiętasz hasła?

Zapomniane hasło

Odzyskaj swoje hasło
Password reset email has been sent.
The email could not be sent. Possible reason: your host may have disabled the mail function.
Dostaniesz link do stworzenia nowego hasła mailem.
Logowanie
×