0 produkty/ów
Brak produktów w koszyku.
Powrót do sklepuPrzerzutka rowerowa – ten mały element układu napędowego, który każdy zna, ale nie każdy rozumie, jak działa. W skrócie, przerzutka pozwala zmieniać przełożenia, czyli dopasować ciężar pedałowania do warunków jazdy. Mamy dwa główne rodzaje: przerzutki zewnętrzne i wewnętrzne.
Przerzutka zewnętrzna to klasyka – łańcuch przeskakuje między zębatkami, co widzisz na większości rowerów górskich i szosowych. Jest lekka, łatwa w naprawie i oferuje szeroki zakres przełożeń. Minusy? Jest wrażliwa na błoto i wymaga częstych regulacji.
Przerzutka wewnętrzna, schowana w piaście tylnego koła, to opcja do miejskich rowerów. Zmieniasz biegi nawet na postoju – super sprawa na światłach. Jest odporna na zabrudzenia, ale cięższa i trudniejsza w serwisie.
Przerzutka działa dzięki ruchomemu ramieniu (pantografowi) i wózkowi, który prowadzi łańcuch. Sterujesz nią za pomocą linki podłączonej do manetki – skracasz lub wydłużasz linkę, co zmienia położenie łańcucha. W środku wszystko napędzają sprężyny, które utrzymują łańcuch w napięciu i pozwalają działać płynnie nawet na nierównym terenie.
Choć brzmi to dość technicznie, w praktyce to genialnie prosty mechanizm, który pozwala nam cieszyć się jazdą w każdych warunkach. Następnym razem, kiedy klikniesz manetkę, wiedz, że w tle dzieje się sporo magii inżynieryjnej!