• Home
  • Sklep
    • Dostępne od ręki
    • Rowery
    • Odzież męska
    • Odzież damska
    • Kaski
    • Akcesoria
  • Serwis
  • Bikefitting
  • Wypożyczalnia
  • O nas
  • Blog
  • Kontakt
Wszystkie kategorie
  • Wszystkie kategorie
  • Usługi
  • Rowery
  • Koła
  • Części
  • Akcesoria
  • Buty
  • Kaski
  • Trenażery

Wprowadź szukaną frazę, aby wyświetlić wyniki.

  • Logowanie / Rejestracja
0

0 produkty/ów

Brak produktów w koszyku.

Powrót do sklepu
0,00 zł
PLN
EUR
GBP
USD
Home
  • Historia
  • Relacje
  • Wydarzenia
Tour De Pologne – Polski akcent kolarstwa

Tour De Pologne – Polski akcent kolarstwa

  • Historia, Relacje, Wydarzenia
  • 22/01/2025

Początki wyścigu w Polsce międzywojennej

Idea zorganizowania wieloetapowego wyścigu kolarskiego w niepodległej Polsce zaczęła nabierać kształtów już na początku lat 20. XX wieku, inspirowana sukcesami Tour de France. Jednak dopiero w późniejszych latach inicjatywa Warszawskiego Towarzystwa Cyklistów oraz redakcji „Przeglądu Sportowego” doprowadziła do realizacji tego pomysłu. Pierwsza edycja, pod nazwą I Bieg Kolarski dookoła Polski, odbyła się w dniach 7–16 września 1928 roku. Wzięło w niej udział 71 kolarzy, z czego 43 dotarło do mety. Zwycięzcą został Feliks Więcek, reprezentujący Bydgoski Klub Kolarski, który triumfował na sześciu z ośmiu etapów, pokonując łącznie prawie 1500 km.

Do wybuchu II wojny światowej zorganizowano jeszcze cztery edycje wyścigu. Szczególnie zapamiętano Bolesława Napierałę, zwycięzcę dwóch edycji (1937, 1939). Wyścig w 1937 roku był wyjątkowy – po raz pierwszy wzięli w nim udział zawodnicy zagraniczni, a także wprowadzono nagrody pieniężne. Rywalizacja w tamtych czasach różniła się od dzisiejszej – etapy były dłuższe, drogi często szutrowe, a zawodnicy musieli zatrzymywać się na posiłki i zmagać z częstymi awariami.

Reaktywacja po wojnie i wyścig w erze amatorskiej

Po zakończeniu II wojny światowej wyścig wznowiono w 1947 roku. Tę edycję, liczącą zaledwie cztery etapy i 606 km, określono mianem „kieszonkowej” ze względu na krótki dystans. Zwycięzcą został Stanisław Grzelak. Już rok później, w 1948 roku, pierwszy etap wygrał zagraniczny zawodnik – Szwed Olle Persson.

W kolejnych dekadach wyścig stracił jednak na znaczeniu, ustępując miejsca Wyścigowi Pokoju, który cieszył się większym wsparciem władz. W tym czasie odnotowano jednak kilka wyjątkowych wydarzeń, takich jak triumfy zagranicznych kolarzy (np. Włocha Francesco Locatelliego w 1949 roku) czy rekordową długość trasy – 2311 km w 1953 roku. Wprowadzono również innowacje techniczne, takie jak możliwość korzystania z pomocy wozów technicznych (1957) czy zastosowanie fotokomórki na finiszu. Wyścig zapisał też dramatyczne karty w swojej historii, jak śmierć Jana Myszaka w 1967 roku po wypadku na trasie.

Era zawodowa i globalny prestiż

Przełom w historii Tour de Pologne nastąpił w 1993 roku, kiedy Czesław Lang, srebrny medalista olimpijski, objął funkcję dyrektora wyścigu. Jego zaangażowanie sprawiło, że wyścig zaczął zyskiwać na prestiżu. W 1996 roku uzyskał najniższą kategorię w kalendarzu Międzynarodowej Unii Kolarskiej (UCI), by w kolejnych latach awansować do wyższych klas. W 2005 roku Tour de Pologne został włączony do cyklu UCI ProTour, stając się jedynym wyścigiem tej rangi w Europie Środkowo-Wschodniej.

Terminy wyścigu zmieniały się na przestrzeni lat, ale od 2009 roku rywalizacja odbywa się w sierpniu, często wkrótce po zakończeniu Tour de France. Wyjątkiem były lata igrzysk olimpijskich, kiedy wyścig przesuwano na lipiec. Tour de Pologne wielokrotnie zdobywał tytuł „Najlepszej Imprezy Sportowej Roku” w Polsce, a jego organizacja zbiera pochwały od Międzynarodowej Unii Kolarskiej.

Podsumowanie

Tour de Pologne to niezwykła historia polskiego kolarstwa, które z sukcesem przeszło od lokalnej inicjatywy do międzynarodowego wydarzenia. Dzięki staraniom organizatorów, wyścig stał się symbolem sportowego sukcesu i jednym z najważniejszych wydarzeń kolarskich w regionie.

Tagi: Polska, rower jako środek transportu, Wyścig
Udostępnij:
Poprzedni artykuł

Minimalizm i rower: oszczędność czasu, pieniędzy i miejsca

European Divide Trail - Poznajcie europejskiego kolosa

Następny artykuł

Napisz komentarz Cancel reply

Zapraszamy do naszych salonów lub kontaktu telefonicznego/mailowego.

 

Warszawa Mokotów

  • +48 533 227 333
  • ul. Magazynowa 11A/U1, 02-652 Warszawa
  • [email protected]

 

Elektrownia Powiśle

  • +48 792 427 333
  • ul. Dobra 42, 00-312 Warszawa
  • [email protected]

 

Warszawa Ursynów

  • +48 786 227 333
  • ul. Rosoła 63, 02-786 Warszawa
  • [email protected]

 

Warszawa Bemowo

  • +48 578 727 333
  • ul. Uniejowska 6, 01-485 Warszawa
  • [email protected]

Warszawa Ursus

  • +48 732 827 333
  • ul. Habicha 24, 02-495 Warszawa
  • [email protected]

 

Gdańsk Centrum

  • +48 794 527 333
  • ul. Stara Stocznia 8/4, 80-862 Gdańsk
  • [email protected]

ROADBIKE

  • Akcesoria
  • Buty
  • Kaski
  • Rowery
  • Odzież męska
  • Odzież damska
  • Serwis rowerowy
  • Wypożyczalnia rowerów, kasków, kół, walizek
  • Wypożyczalnia rowerów w Nicei we Francji
  • Wypożyczalnia rowerów w Gdańsku
  • Baza wiedzy
  • Inspiracje

PRZYDATNE LINKI

  • Regulamin sklepu
  • Polityka prywatności i klauzula RODO
  • Kontakt
  • Bikefitting

OBSERWUJ NAS

PayU jest wiodącym dostawcą usług
płatniczych obecnym na 16 rozwijających się
rynkach na całym świecie.

Copyright © 2024 ROADBIKE. All rights reserved.

Logowanie

Dołącz do naszej społeczności!
Registration complete. Please check your email.
Nie pamiętasz hasła?

Create an account

Welcome! Register for an account
The user name or email address is not correct.
Registration confirmation will be emailed to you.
Logowanie Nie pamiętasz hasła?

Zapomniane hasło

Odzyskaj swoje hasło
Password reset email has been sent.
The email could not be sent. Possible reason: your host may have disabled the mail function.
Dostaniesz link do stworzenia nowego hasła mailem.
Logowanie
×